lördag 13 juni 2009

Beställningsstop, dålig självkänsla och shopping




Vill inleda dagens inlägg med att tacka alla som beställt bokstäver av mig. Jag är så glad att ni vill ha dem, och varje gång ngn visar upp dem på sin blogg eller skriver tillbaka angående dom blir jag lika lycklig. Tänk att ni är nöjda, det hade jag aldrig vågat hoppas på när jag började tillverka dem. Nu är det dock sommar och jag måste försöka hinna med familjen. Därför kommer jag nu ha ett beställningsstopp fram till augusti då jag kommer börja tillverka mot beställning igen. Kommer självklart att slutföra de beställningar jag redan fått och hoppas att ni som tänkt beställa orkar vänta till dess att jag börjar igen.

Jag insåg för flera år sedan att jag tyvärr har väldigt dålig självkänsla. Ett tag försökte jag jobba med att förbättra den och när jag läste Mia Törnbloms bok ”Självkänsla nu” fick jag jättemånga AHA – upplevelser, det mesta hon skrev passade ju in på mig. Efter att ha läst boken mådde jag ett tag bättre men eftersom jag inte hade tid att gå till botten med mina känslor kom snart den låga självkänslan tillbaka. Oftast klarar jag att trycka tillbaka känslan av otillräcklighet och att jag inte duger men ibland kan jag inte hålla det inom mig och då blir det lätt fel. Som i förrgår, då blev det helt otroligt fel med några vänner och jag vet faktiskt inte om det går att reparera. Min mening var aldrig att det skulle bli så allvarligt men en sak leder till en annan, det blir missförstånd och feltolkningar och snart har det hela blivit större än vad jag någonsin kunde ana. Så idag känner jag mig rätt tom, har analyserat och tänkt på det hela sedan dess och vet inte riktigt hur det hela ska lösa sig. Men en sak är säker, om ett misstag kan förstöra en flera år lång vänskap så kanske det inte var en så bra vänskap från början. Det är i alla fall vad jag försöker intala mig just nu när jag känner mig nere.

Nog om det, inser att det inte är särskilt intressant att läsa om. Igår var sambon, jag och Ellie iväg och handlade kläder. Riktigt skoj faktiskt för vi hittade fina saker både jag och sambon. Jag behövde kläder till återträffen som är idag. I år är det 10 år sedan vi slutade 9:an och jag och 4 andra tjejer från tre olika klasser har arrangerat en återträff. Det var lääänge sedan jag var ute och dansade och jag har verkligen längtat efter det. Men det märks att man inte längre har koll på modet. Hade ingen aning om vad jag skulle köpa men efter att ha tittat på fina linnen i alla möjliga färger så insåg jag att det är bättre att jag bara är mig själv så det blev ett nytt vitt linne, nya ljusa jeans (med muddar nertill) och nya vita tygskor. Nu låter det som att jag har spenderat pengar men vet ni vad det hela kostade mig?? Eftersom det är sommarrea nu så betalade jag 347 kronor för detta. Det tycker jag är ett fynd och tänka sig att man kan göra det i vanliga affärer och inte bara på loppis=).


Bilderna jag visar idag är på vår katt Timmie och på ett annat fynd jag gjort. Ljuskronan köpte jag in en lokal butik som skulle stänga och jag vågar inte berätta hur mkt (lite=) ) jag fick betala för den.

Ha det så gott alla underbara människor.

Kram Ida

22 söta kommentarer:

Grodmamman sa...

Tråkigt med missförstånd mellan vänner, men som du säger, kan en liten sak förstöra en gammal vänskap så kanske vänskapen inte var så mycket att ha i alla fall. Hoppas dock att det löser sig!
Vacker ljuskrona du har köpt också!:)
Synd för mig, men jag får väl ta sommaren på mig att fundera på vilka bokstäver jag vill ha!:) Har varit på väg att beställa flera gånger, men inte kunna bestämma vilka jag vill ha!
Kram

Therese sa...

Ibland är inte livet lätt. Jag får också jätte dålig självkänsla ibland. Man blir ju ännu mer upprörd och ledsen om det är människor som står en nära som gör en illa. Jag har tappat kontakten med en nära person i familjen vilket gör mej otroligt upprörd.

Ta tag i dina problem dom kommer trots allt först!

Styrkekramar
Tezz

Anki sa...

Hej gumman!
Känner igen mig i dina ord...har kämpat med självkänslan i många år, men aldrig gått till botten med det! Har oxå läst böcker & talat med dom som "kan", men det sitter långt inne!
Tråkigt med missförstånd, men det är som du säger...det kanske inte var så djup vänskap! Missförstånd blir det lätt, tro mig jag vet!!

Jättefin ljuskrona du "fyndat" =)
& kissen, mmm...älskar katter!
Nu fick jag på nosen, hihi...har funderat på dina fina bokstäver länge och tänkt beställa, men inte riktigt vet vilka, hmm...Men får återkomma med det!

Ha det gott nu gumman! Stor kram!

Titti sa...

Hej Ida
Min självkänsla är ochså jättedålig ibland.Synd att vänskapen ev förstörts. Takkronan är jättefin.
Ha en trevlig lördag.Kram!

Inspiration i vitt sa...

Ja ibland blir allt fel men det mesta går att reparera om man vill förståss, det kan ju vara skönt att få förklara sig så är det ju upp till den andre att ta det eller inte.

Wow vad billigt för alla kläder du köpte, vad fin du kommer att bli.

Din takkrona är underbar.

Och du glöm inte bort att du är värdefull.
Kram på dig/Ingela.

Lilla Rummet sa...

Hej vännen!
Tråkigt med missförstånd, men är det riktig vänskap så ska det kunna lösas. För i en vänskap och förhållande ska man kunna både ge och få ris och ros. Hoppas det löser sig för dig.
Fin takkrona.
Ha en skön helg.
Kramiz Britt

Mjuka sa...

Jag som tänkt beställa två M av dig, men jag väntar gärna till Augusti, tycker de är jättefina!!
Självkänslan är inte heller min topp, antagligen där av min utbrändhet också. Har inte läst Mias bok men faktiskt varit på en föreläsning.
Hoppas du får en fin lördag
kramar Malin

Fågel Blå sa...

Hej Ida, idag faller regnet hela tiden.... det känns som det aldrig skall sluta. Vilken underbar kristallkrona du fyndat, STORT grattis till denna.
Det här med självkänsla är upp och ner hela tiden, det är ett livslångt arbete, och just när det krisar blir det värre...
Det brukar fixa sej.... jag vet av egen erfarenhet.
Tro på dej själv! Det är det viktigaste.
Kram Kathrine

Hemmet Är Min Borg sa...

så söt katt du har, ja hon har bra böcker mia, jag kommer att beställa bokstäver av dig , när du kommer igång igen
kram Jeanette

vitagavlar.blogspot.com sa...

Vad bra att jag redan beställt och fått mina bokstäver då;)

Oj, den ljuskronan (från House Doctor?)finns på den underbara nätbutiken "Julias vita drömmar" för 2495:-. Något för alla andra då kanske?! Grattis till fyndet, alltid lika trevligt!
Kram Lisa

Violetta sa...

Hei på deg! Jeg synes du skal ta en prat med vennene dine og prøve å rette opp det som ble feil. Ekte vennskap tåler nemlig at man "tråkker i salaten". Vi er jo bare mennesker som sier og gjør dumme ting iblant, sånn er det for alle...også meg ;-) Jeg synes du gjør klokt i å ta ferie fra bokstavproduksjonen. Det er ingen hast med min bestilling...bare jeg vet at jeg får dem en dag ;-) Klem fra meg

Myownhome sa...

Hej!

Vad bra att du vågar skriva om din självkänsla! Jag tror att det är något som de flesta borde jobba på att få bättre. Och hoppas att det löser sig med dina vänner!! Det är så knäppt att några missförstånd ska kunna leda till ett stort bråk!

Förresten, du frågade om min hund var en Tervueren och det är han. :) Kul när någon känner igen annars tror alla att det är en schefer blandning. :)

Hoppas din återträff blir kul!

Kram /Johanna

Lönnen 13 sa...

Kul med återträff,hoppas att du får det trevligt och kan släppa allt vad missförstånd heter.
Om det är riktig vänskap så löser det sig nog.
Stora kramar Anneli

Linda sa...

Jättefin blogg du har:)
Ser också at du har dom samma underbara gummistövlane som min dotter har. Visst är dom fina.
Kram

Titti sa...

Hej Ida. Är sugen själv på att beställa ifrån Pyssel & Trams. Men vi får se...har egentligen redan handlat långt över budgeten .Kram

Anki sa...

Snälla söta du! Tycker mycket om dig oxå *ler*
Du behöver inte stressa fram några bokstäver för min skull...men om du har nån tid över vore det fint att få M, L, N...i shabby...absolut inget bråttom, väntar gärna! & du, priset är väl lågt redan *ler*

Ta hand om dig själv nu & tänk på att du är värdefull gumman!

Stora varma kramar!

LOPPISLIV sa...

Godmorgon! Söt lite kisse :-) Den ljuskronan från housedoctor har jag också, visst är den fin...Boken m Mia Törnblom du läst är himla bra, men man ska nog läsa den då och då så man inte glömmer. Ta hand om dig nu, det är viktigare än allt annat. Hoppas du hade det riktigt roligt på klassträffen. Kram Paula

Gilla Yoga sa...

Ja, ibland kan det verkligen bli galet med missförstånd. Och det är så vansinnigt lätt att det blir "en snöboll i rullning" om man inte kan stoppa det i tid.

Även om det kan vara så som du skriver, att det inte var en bra vänskap från början, är det ändå jobbigt att det ska sluta på det sättet. Att flera års vänskap/gemenskap ska försvinna i ett slag.

Hoppas att det kommer ordna sig och glöm inte att alla iblandade bär sitt ansvar av det hela, inte bara du!

Kram Linda

Fias Drömmar sa...

Hello!!!!
Hahahaha brun utan sol i duschen, åhhh det var skönt att få skratta nu =)

Ja budgeten blev lite spräckt med besöket hos frissan,men nu var det dags!!! Kunde inte gå längre med såååååå slitet hår. Jag grät nästan när jag skulle gå hemifrån. Ville inte visa mitt trasliga burr =(.

Mia Törnbloms bok fick jag för något år sedan av min syster, har kämpat med dåligt självförtroende och dålig självkänsla ända sedan ett tragiskt förhållande..

Hoppas att allt ordnar sig!!!
Kramar Fia

Ardisia sa...

Hej vännen!
Jag kände igen mig i det du skrev.. Jag har också läst Mias böcker & måste bara säga att hon är superduktig, hon har varit med om MYCKET den där tjejen, hon har fått kämpa hårt men allt har löst sig så hon vet vad hon pratar om! Har du möjlighet att gå på hennes föreläsning så gör det!

Jättejättetråkigt att det har blivit strul med dina vänner. Vet hur det känns.. Förra året var jag riktigt riktigt nere, då brast en av mina vänskap. Jag vet inte om det var pga min dålig självkänsla, men det var så jobbigt! Jag saknar henne än idag något oerhört mycket men förstår att om hon inte kan förlåta en ganska barnslig sak jag sade då i en situation då jag själv mådde piss så är hon inte, varken har aldrig varit en riktig vän. Men jag håller tummarna att allting löser sig för dig & dina kompisar!!

Du verkar vara en sån go mamma :) Man kan märka att du är så STOLT över dina sötnosar! Och det kan jag förstå! Det är inte alla mammor som förstår vad de har, vissa tar sina barn för "givet". Det viktigaste är att försöka leva i nuet & njuta av de små liven man har :) En dag, alldeles för fort, har de vuxit upp & flyttar hemifrån :((

Ha en jättefin dag gumman!! Du är så go! KRAMIS från din bloggvän Mia
Ps. Tack för hjälpen med spaltena. Nu har jag även justerat dem. Det blev så fint!! TACK

Kerstin sa...

Fian Ida, jag måste skriva att jag tycker att det är så fantastiskt modigt av dig att skriva om detta i din blogg. Då menar jag givetvis detta med självkänslan och det med dina vänner. Kunde lika gärna varit jag som skrivit det, precis så har jag känt under en tid nu med allt som hänt på mitt jobb och hur arbetskamraterna förändrats och blablabla, jösses som jag ältat och funderat fram och tillbaka. Skönt att det löste sig för dig iallafall! Hoppas att solskenet i hjärtat varar länge nu!

Varm kram! / Kerstin

Anonym sa...

HEJ! jag skulle vilja tipsa om denna sida:

www.lemberg.se

där man kan beställa en distanskurs, som inte alls är jobbig utan har blivit till ENORM hjälp för mig i ALLT! starkare självkänsla, bort med onödiga rädslor och bättre relationer m.m. har läst mia törnblom, men tycker kursen är sååååå mkt mer hjälpande. rekommenderas varmt!!!