lördag 16 januari 2010

Köksrenovering, blandare och ord till salu

Den här veckan har verkligen gått med racerfart, tänk det är redan lördag. Jag har inte hunnit med bloggen alls, det har varit lite mycket nu och snart är det dags för en Stockholmsvecka igen. Ser både fram emot den och bävar inför det, då är det ytterligare 5 dagar utan familjen. Det positiva är dock att jag får träffa helt underbara människor och lära mig en massa nyttiga och intressanta saker som jag har stor nytta av i mitt yrke.

Igår tog jag och Gutten ett stort steg framåt när det gäller vår framtida uppfräschning av köket. Vi var i Linköping och kikade på Ikeas porslinsho, på bröstpanel, kakel, tapeter och lite annat som behöver ordnas med till dess att arbetet med köket ska påbörjas. Jag har bestämt mig för att välja en lite roligare tapet än de traditionella kökstapeterna. Blev så glad när jag såg senaste omslaget på Drömhem och Trädgård, det var en så vacker tapet och en så härlig atmosfär i det rummet så jag vill inte ha ett helvitt kök. Har nu hittat en tapet som känns lite galen men som verkligen drar blickarna till sig. Den går i pastell och jag kan avslöja att det bland annat finns fåglar på den. Ska bestämma mig under dagen om den ska beställas. Sen håller jag och sambon på att diskutera köksblandaren. Han tänker praktiskt och jag tänker estetiskt, tyvärr går inte detta alltid ihop. Så nu står det mellan två blandare och jag vill gärna ha lite smakråd från er som läser.

Blandare 1

Den här blandaren kommer från Mora och har två kranar (detta anser sambon vara så jobbigt, är tydligen ansträngande att behöva skruva på två ställen).

Blandare 2

Den här blandaren tycker jag är fin men är rädd att den är lite för speciell och att jag ska tröttna på den. Sambon har godkänt den (är ju mkt smidigare att bara behöva dra i en spak).

Blandare 3

Slutligen visarjag en bild på ytterligare en blandare med två grepp.

Så snälla, var helt ärliga nu. Vilken blandare är finast, 1,2 eller 3? Vårt kök kommer att bli mkt lantligt så den ska passa in där. Jag har även flera ord till salu. Ordet LOVE (vitt) kostar 150:- (exkl. frakt), HOME (vitt) kostar 150:- (exkl. frakt), KÖK (vitt) kostar 110:- (exkl. frakt) och SOV GOTT (shabby) kostar 250:- (exkl. frakt). Har dessutom orden LYCKA (höjd 15cm, vitt) kostar 150:- (exkl. frakt) och JUL (shabby) kostar 110:- (exkl. frakt). Hör av er om ni är intresserade på min mail: idabe223@yahoo.se

Hoppas att ni får en underbar dag!
Kram Ida

26 söta kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju snygga allihopa, men efter du ha små barn skulle det vara bäst med nr 2.

Anna-Lena sa...

Hej vännen!

Vad roligt att ni ska göra om köket. Jag röstar nog för blandare nummer 2. Jag tycker att den är jättefin. Det är ju ganska smidigt med en engreppsblandare i köket för den använder man så ofta. JAg har vart tvågreppssblandare till badrummet. Vad spännande med nya tapeter. Får upp en viss tapet när jag föreställer mig din. Vi får se om det är samma, hihi...

Här går det trögt med bloggandet. Arbetet och studier har dragit i gång igen. Tänk om dygnet hade fler timmar, vore inte så dumt...

Önskar dig en härlig helg och lycka till med planeringen av ert kök.

Kramar Anna-Lena♥

LjuvligtLantligt sa...

Med facit i hand skulle jag valt blandare nr 2 el 3.. Den första har vi till vår porslinsho men den är för snäv i böjen vilket gör att man får sträcka sig ganska långt in mot vasken o då sprutar man vatten lite överallt!

Kram Git

Viveka i Bläckhornet sa...

Så roligt att få göra om i husets hjärta.
Jag tycker absolut blandare nr 2. Den ska jag själv ha när vi ska göra om. Mycket enklare med engrepps.

Kram Viveka

Unknown sa...

Nummer 1 har vi i köket.

Med en doft av lavendel sa...

Hej
vad spännande att ni ska fixa köket,det gjorde vi för 2 årsedan, mycket jobb men vad bra det blir när det är klart, vårat kök är inte så stort men vi fick till det med lantliga detaljer som tex utan på liggande socklar,panel mm. Jag tycker att du ska ta kran nr 2 med tanke på att du har små barn o det är mest praktiskt när man jobbar i köket.
lycka till
annika

Mamma Su sa...

Jag röstar för blandare nr.2, den är snyggast! Och jag håller med din man INTE tvågreppsblandare alldeles för omständigt.
Spännande med nytt kök!

MVH Åsa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Ida. Jag skulle ta nr 2, så mycket smidigare med ett grepp, och speciellt i köket. Så roligt och planera för renovering, ska bli kul och se tapeten sen.
Ha det gott
Goa kramen
AnnaMaria

Vit som snö sa...

Blandare nr 2. Både snyggast o förmodligen mest praktisk just i köket. Där skulle nog jag reta mej på 2 kranar tror jag...
Kram Cilla

Bibbi sa...

Hej Söta!
Svårt val... Ärligt skulle jag nog inte välja någon av dem...Alla tre är snygg, men det beror ju på hur mitt kök ser ut. Skulle jag välja av dessa tre skulle det dock bli nr 2 Skulle aldrig byta bort engrepps blandaren nu när jag har det. Spec inte i köket...
Men, det är ju du som ska vara där så du måste välja vad du blir glad av;)
Kul att träningen går bra:) Jag har inte löst gym kortet än. Men hoppas inom de närmsta två veckorna. Har också provat spinning, men jag är lite känslig så det blir direkt "svamp" när jag kör. :(
Ha det så gott!
Kramar

Zouphie sa...

Jag ville också ha en blandare med två kranar på men det ansåg Potnus också vara alldeles för jobbigt att ha..Så jag fick tyvärr ge mig i den frågan, vilket jag ångrar lite...

Jag lägger min röst på den sista tror jag. De är så fina allihopa men jag drogs nog lite mer åt den:)

Lycka till med valet!

PS: Hoppas byrån blev fin sen:)

Kramar

Anneli Wahlstedt sa...

Ååh, vad fint det kommer att bli ! Roligt att få göra om :-) Jag gillade blandare nr 1 allra bäst ! Men jag skulle nog också vilja ha bara en spak egentligen...

Ha en skön söndagkväll !

Kramis, Anneli W

Lönnen 13 sa...

Hej!
Kul att göra om i köket!
Jättesvårt det där med blandare, vi har 1:an, trivs jag bra med.
Men 2:an är jättefin tycker jag.

Kram Anneli

Anki sa...

Attans tjejen, nu känner jag mig luuuurad, hihi! Jag tycker oxå att nr 2 är sååååå snygg, men...jag har nr 1 själv! Jaja, visserligen liggande i en kartong sen 1 år tillbaka, men ändå!!!
Så härligt att att få köket omgjort, det ska bli så spännande att se resultatet...tapeten gjorde mig så nyfiken!
Ja jag får väl fortsätta vänta på att nån ska byta min kran, hihi!

Kram kram goa du!

LOPPISLIV sa...

Hejsan, det var svårt för de är så fina allihopa, men jag har själv tittat på den som har nummer två, engrepps modellen. Men bry dig inte om vad alla andra tycker, gå efter din egen magkänsla det brukar bli bäst då. Lycka till! Kram Paula

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Tassar förbi o tipsar om två st tävlingar hos mig som jag tror passar dig..

http://uj76.blogspot.com/2010/01/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart_19.html

http://uj76.blogspot.com/2010/01/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart.html

..med chans att vinna presentkort från två underbara inredningsbutiker :)

Engelska Villan sa...

Hej Ida!

Å, vilka vackra kranar!

Jag har gett dig en award för att din blogg är så fin!!

Kram Anna

Cissi sa...

Hej stumpan!
Lätt blandare 2! Den var as fin, vill själv ha den, tror du Andreas går med på att byta.. ;) Skulle inte tro det. Måste hålla med G om att den är smidigare. Otroligt snygg, vart hittade du den?
Puss å kram från Cissi

Evas Bloppis sa...

Så skoj med köks renovering ..Tycker alla kranar är lika fina .men nr 2 skulle jag ta av de praktiska själen .

Ska bli spännande att följa upp med köket

Kram Ewa

Anna-Lena sa...

Halloj vännen!

Jag vet att du har lite fullt upp men kika in till mig så fort du får tid. Du har en lite överraskning som väntar!

Kramar Anna-Lena♥

Vita drömmar och choklad sa...

Grattis till vinsten!
(Hittade din blogg genom drömmar av silver)
Hoppas helgen varit bra!
Kram Milla

Helena sa...

Så roligt att göra om i köket, det skulle jag också vilja göra. Du lägger in så fina bilder, jag kan tänka mig hur fint du har det hemma. Bloggandet går trögt för min del, har tappat lite inspiration...Kul att du har börjat träna också, man mår ju så bra av det, hoppas att du fortsätter
kram Helena

http://pastseasons.blogspot.com sa...

Hej! Snubblade på din blogg när jag surfade på Tvågreppsblandare : ) Har själv letat efter sådana till köket och badrummet...trots min mans vaga protester om att de är fula & opraktiska ; ) Nu kläcker han ur sig att vi har såna, gamla i boden. Flera stycken. Så mitt letande är över. Det fanns så det räckte till kök & badrummet. Vi håller på att rusta ett 100 år gammalt hus så jag stannar en stund på din blogg och stjäl lite inspiration : ))) Lägger en länk till din blogg i min blogg, hoppas det är okej? Trevlig söndag.

Min röst faller på nummer 2 även om alla är ljuvliga : ))

Anonym sa...

Jag har blandare nr 2 .. den är perfekt..

Köksrenovering sa...

Jag röstar på blandare nr 1 fast med 1 kran. Det går säkert att hitta en sådan blandare.

Kök sa...

Jag är bara nyfiken. Efter alla "råd" du fick vilken blandare blev det?